AKTIV TORNA

Ez a mozgásforma új, de gyorsan terjed a kutyások között! Itt nem a gyorsaság a fontos, elsősorban azokat az izmokat/izomcsoportotokat (mély ízület támasztó izmokat) dolgoztatjuk meg, amelyeket egyébként egy séta vagy egy sportmozgás közben nehezebb átmozgatni/fejleszteni és éppen ezért kiváló választás sportkutyáknak is, sérülés megelőzésre, illetve keresztedzésként. Fontos a fokozatosság, a helyes kivitelezés, a bemelegítés és a nyújtás! A feladatok során pozitív megerősítéssel (az új feladatok tanításánál általában klikkert használva) dolgozunk! A gyakorlatok között szerepelnek eszközzel (instabil eszköz, alacsony akadályok, trabulin, stepppad, szlalom) és eszköz nélkül végzett gyakorlatok. Mivel ebben az esetben is a gazdi dolgozik a kutyával, így mint minden közös munka jó hatással lehet a kutya-gazda kapcsolatra is!

Az adott kutya állapotára, illetve a gazdi céljaira tekintettel különböző programokkal dolgozunk: energia levezetés, túlsúlyos vagy idős kutyák kontrollált mozgatása, erő és állóképesség növelés, testtudat fejlesztés és kölyökkutyák mozgás fejlesztése


FUTÓPAD

Futópadozásra önálló edzésként is van lehetőség, illetve kiegészítő feladatként akár az aktív torna, akár az egyéb fizioterápiás rehabilitáció során is használható!

A kutya futópad használatának előnyei: gyorsan lehet vele kutyát lemozgatni (pl. rossz időben, időhiányos gazdi esetén, túlkondícionált kutya esetén támogathatjuk vele a fogyást,  a futópad emelkedő és hegymenetre állítása esetén a kutya mellkasa célzottan fejleszthető, kiállítási (show) kutyák egyenletes mozgásának (ringdresszúrájának) fejlesztésére, tanítására


MASSZÁZS

Masszázskezeléssel a mozgásszervi problémák egy része megelőzhetőek, lelassíthatóak. Bizonyos sérülések, műtétek rehabilitáció során is jól használható kiegészítő kezelés. De teljesen egészséges kutyák esetében is pozitív hatásai vannak. Sport és munkakutyák esetében különösen fontos lenne a rendszeres masszázs, mivel az ő izomzatuk nagyobb terhelésnek van kitéve, sportsérülések megelőzésére, egy-egy nagyobb terhelés után frissítő, lazító hatással bírhat, emellett növelhető a sportteljesítményt is. Idős és túlsúlyos kutyák esetében szintén fontos lenne az életminőség javítására.


BEMELEGÍTÉS/LEVEZETÉS ÉS NYÚJTÁS

Az sporttevékenységek vagy aktív mozgás során fontos a megfelelő bemelegítés és levezetés, ezzel az előforduló sérülések, mozgásszervi traumák megelőzhetőek és a legjobb sportteljesítmény eléréséhez is fontos egy kialakított (ritualizált) gyakorlatsor a kutya bekapcsolására.

Bemelegítés –  a szervezet, szervrendszer optimális előkészítése technikai, taktikai és motorikus szempontból a küzdelemre, edzésre. A bemelegítés egy olyan általában 3-5 perces (kutya korától, állapotától, az időjárástól, hőmérséklettől függő) gyakorlatsor, ami kontrollált sétától indulva emelkedő intenzitású gyakorlatokat tartalmaz, melyek alkalmasak arra, hogy sérülést előzzünk meg vele azáltal, hogy fokozatosan emeli a test hőmérsékletét és az izmokat fokozatosan hozza munkába. Minél idősebb egy egyed annál fontosabb a bemelegítés és a levezetés! Bemelegítésnek van egy általános (2/3) és egy sportspecifikus (1/3) része. Ideális esetben a bemelegítés és a sporttevékenység között maximum 10 perc telik el.

Levezetés és nyújtás – soha ne érjen véget az edzés magas intenzitással, pörgős állapotban. Szükséges egy átmenet, az edzéshatás részét képező regenerációhoz. (a levezetés során szintén használhatjuk a bemelegítés feladatit, de most csökkenő intenzitással). Akár masszázs technikákkal is kombinálható. Statikus nyújtás során az izom funkcionális mozgásával ellentétes irányú tevékenységet indítunk el, melyet meghatározott ideig megtartunk, ezzel kapcsolatban fontos, hogy ezt szakember segítségével sajátítsuk el.